Mrkev

Mrkev pochází z Asie, z území dnešního Afghánistánu, Íránu a Pákistánu. Odkud se v 10. až 12. století rozšířila napříč kontinenty. Semena mrkve byla nalezena ve vykopávkách z mladší doby kamenné spolu s pšenicí a žitem. V pozdním středověku byla známá po celé Evropě. U nás se začala intenzivně pěstovat od konce 16. století.

Máme za to, že už od pradávna byla mrkev oranžová, ale oranžovou barvu vždy mrkev nemusí mít, má nejrůznější druhy a tvary. V dávných dobách byla hojně rozšířená bílá mrkev a červené kořeny se dosud těší velké oblibě na Východě naší země.

Mrkev je pravděpodobně nejstarší zeleninou, Římané ji nazývali královnou.

Sladkost mrkve závisí na druhu půdy, hnojení apod. Nazelenalou část kořene vždy odřízněte, chutná hořce. Existují i jiné druhy mrkve např. Karotka – kořen je oblejší až kulovitý než u klasické mrkve. A také Baby karotka – malá karotka se prodává mražená nebo sterilovaná, nejčastěji se podává jako příloha k jídlům.

Díky celulóze, v níž jsou živiny chráněny, se může pěstovat po celý rok.

Věděli jste,
     že ... ?

  • Mrkev obsahuje Vitamin A, který je důležitý pro náš zrak, imunitní systém a naše kůže se díky němu lépe vyrovnává s negativními účinky slunečního záření. Snězte v létě radši každý den jednu mrkev místo drahých a umělých prášků!
  • Vařená mrkev je účinnější než syrová, protože výtěžek betakarotenu je dvojnásobný a zvyšuje se taky přídavek kvalitních rostlinných olejů, ve kterých se karotenoidy rozpouští a snáze vstřebávají.
  • Je velmi vhodnou potravinou při jaterní dietě, pro těhotné ženy a kojící matky, na léčbu popálenin a vřídků, zlepšuje vzhled u starších lidí a využívá se jako močopudný a projímavý prostředek.
  • Obsahuje selen, který předchází stresu a pozitivně ovlivňuje mužskou plodnost.
  • Kaše z vařené mrkve je vhodná k léčení průjmu u malých dětí.
  • Skladujte ji zbavenou natě, která odebírá vlhkost.